Nincs engedélyezve a javascript.

Témák

A Föld kertészeti jelentöséggel bíró növényei
A Pinus nemzetség
Általános
Balatoni Riviéra
Bambuszok
Bio növények
Borókák
Cédrusok
Ciprusok
Délközeli kertek
Egzóták a magyar kertekben
Energianövények
Érdekességek
Fenyők
Gyümölcstermö növények
Jegenyefenyők
Kerttervezés
Klimatológia
Könyvajánló
Lucfenyők
Mahóniák
Növényleírások
Növénytermesztési tanácsok
Pálmák
Pálmaliliomok
Tölgyek
origo.hu

Végig puccos park lett a magasvasútból New Yorkban

Átadták a nagyközönségnek a közparkká és szórakozónegyeddé átalakított egykori magasvasút, a High Line utolsó szakaszát Manhattanben. A vadon nőtt növényeket is megőrző park teljesen átalakította az egykori Húsrakodó negyedet, nem feltétlenül a régi lakók örömére.



A magasvasút tartóelemeire épített park, a High Line világszerte csodált és utánzott sikerprojekt lett, mióta első szakasza öt évvel ezelőtt megnyílt. Ahol valaha kilenc méterrel a föld felett tehervagonok húst és más élelmiszert szállítottak, ma őszirózsa, petúnia, aranyvessző virágzik.



Az összesen 2,33 kilométer hosszú magasvasút Manhattan nyugati részén húzódik. A fellobogózott új létesítmény nyitóünnepségén zenekarok szórakoztatták a látogatókat, a tűző napsütésben nagyszabású pikniket rendeztek.



„Valóban nehéz elképzelni, hogyan nézett ki mindez” – mondta Edward Norton hollywoodi színész, aki évek óta fáradozik a park létrehozásán. A vasúti sínek sok helyen megmaradtak, de köztük zöld gyep és virágok nyílnak, utak vezetnek, padok állnak. A tájépítészek lehetőleg a városban őshonos növényeket használtak. A porózus pallókon át könnyen lefolyik az esővíz az ágyásokhoz, este pedig LED-es megvilágítást kap a park.





Újjáépített sínek a 20. utcánál - Forrás: Wikimedia Commons/La Citta Vita



 



Helyi kezdeményezés



A magasvasutat 1934-ben építették, hogy a tehervonatok közvetlenül a gyárak és raktárházak felsőbb emeleteire vihessék az árukat. Aztán a teherautók lassan kiszorították a vasutat, amelynek egyre kevesebb szakaszát használták, míg 1980-ban át nem haladt rajta az utolsó, fagyasztott pulykát szállító tehervonat.



A pálya és vele a környező negyed hamar romlásnak indult. A környéket ellepte a húsüzemek bűze, a szeméthegyek, feltűntek a prostituáltak, a bűnözés és a kábítószer-kereskedelem. A vasúti pályát pedig lassan elkezdték benőni a növények.



Már eldöntött tény volt, hogy a magasvasutat lebontják, amikor két környékbeli lakos, Joshua David és Robert Hammond új elgondolással állt elő. Noha szomszédok voltak, egy kerületi találkozón ismerkedtek össze, ott született meg az elhatározás: a magasvasutat közparkká kell átalakítani.





Forrás: David Berkowitz



 



Dzsentrifikáció



A megvalósított terv teljesen átalakította a környéket. A Meatpacking Districttől (Húsrakodó negyed) a Chelsea negyeden át a Hell's Kitchenig (Pokol konyhája) új, drága városrész alakult ki, ahová szívesen költöznek a gazdagok és a híres emberek. A gondosan felújított egykori vagonokból haut-couture üzletek, galériák, kávéházak és drága vendéglők lettek.



Egy befektető építette a The Standard szállodát a High Line fölé, amely időközben New York egyik legkeresettebb hotelje lett. Mellette épül Renzo Piano sztárépítész tervei szerint a neves Whitney Museum új otthona, amely az Upper East Side-ból jövőre költözik át ide.



A magasvasút mindkét oldalán új felhőkarcolók és luxuslakóházak nőnek ki a földből. A negyed nem minden lakójának jó hír ez. Sokan nem tudják megfizetni a magasabb bérleti díjakat, és kénytelenek szedni a sátorfájukat.



Megnyitása óta több mint 20 millióan tekintették meg a parkot. Köztük sok turista, akik elsősorban a panoráma, főként az Empire State Buildingre, a Szabadság-szoborra és a Hudson-folyóra nyíló kilátás miatt látogattak ide.





Az egykori magasvasút és a park a Standard Hotel alatt - Forrás: Wikimedia Commons/Jessye Anne



 



Látványosság lett



A rendezvények között vannak ingyenes sporttanfolyamok, közös csillagnézések, koncertek, gyerekprogramok. De kedveltek a különféle ételeket kínáló standok is: több mint 36 ezer tacót és 76 ezer tölcséres fagylaltot fogyasztottak már el a töltésen.



Charles Schumer szenátor szerint a High Line általános trendváltást jelez New Yorkban, a természet és a mozgás felé fordulást. „Régebben metrót építettünk, és farmokból lakónegyedeket alakítottunk ki. Most parkokat építünk. Hármat találhatnak, hogy mivel jöttem ma ide Brooklynból? Kerékpárral” – mondta a vasárnapi megnyitón.



A High Line olyan turistalátványosság lett, amelyet a milliós metropoliszban mindenki ismer. „Régen azt mondták, ha New Yorkba jössz, meg kell nézned az Empire State Buildinget. Ma azt mondják, ha New Yorkba látogatsz, végig kell menned a High Line-on” – tette hozzá a szenátor.



Kommentek a bejegyzéshez