Nincs engedélyezve a javascript.

Témák

Általános
Bemutatkozások
Bio növények
Iskolakert
Kertészkedés gyerekekkel
Kerttervezés
Könyvajánló
Különleges fák
Nagy Ervin
örökzöldek
Pisztácia
Túri Eszter

Magaságyásokban zöldségtermesztés: Hogyan valósítottunk meg egy iskolakertet?

Egy sikeres iskolakert projekt története

372346980_1264658184236569_8479749194757744514_n1-1.jpg

Érdekelheti-e még a mai kisiskolásokat a kertészkedés? Tudnak-e kertészkedni a lakótelepeken felnőtt gyerekek úgy, hogy soha sem láttak mintát?

Nagyon is!

A következőkben bemutatom, hogy a 2021/2022-es tanévben hogyan valósult egy iskolakert projekt olyan gyerekek körében, akik hasonló tevékenységformákkal korábban nem találkoztak. Túri Eszter vagyok a Treemail csapatához 2022 őszén csatlakoztam. Ezzel párhuzamosan volt munkahelyemen, egy pécsi általános iskolában, iskolakert projektre vállalkoztam, amelynek a tapasztalatait szeretném az alábbiakban megosztani:

373258356_1002487120870445_6987224489096125264_n.jpg

Az általános iskolai tanulmányaik során számtalan tudást és készséget sajátíthatnak el a gyermekek. Az alapvető tantárgyak mellett azonban olyan ismeretekre is szükségük van, amelyek nemcsak a számok és betűk világához kapcsolódnak, hanem szorosan kötődnek a természethez és a környezethez is. Ebben rejlik az iskolakertek vagy a kertészeti ismeretek tanításának fontossága. Az iskolakert szakkör létrehozásába azért vágtam bele, mert hiszem, hogy ez a kezdeményezés hozzájárulhat a gyerekek fejlődéséhez, kreativitásuk kiteljesítéséhez és a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos gondolkodásuk kialakításához.


Az iskolakertek olyan dinamikus tanulási terek, ahol a gyerekek közvetlenül tapasztalhatják meg a növények növekedését, a talaj működését és az ökológiai folyamatokat. A gyerekek megismerhetik, hogyan működik a természet, és megtanulhatják azt is, hogyan gondoskodhatnak róla felelősségteljesen.
Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy tanári diplomám mellett kertészmérnöki végzettséget is szereztem, így a kezdeményezés és irányítás tőlem származott ebben a projektben, ahol kollegáim támogatása elméleti volt. A költségkeretünk 1000 Euró volt, melyet egy pécsi nagyvállalat (Körber) pályázatán nyertem. A gyakorlati, kétkezi feldatokat pedig a gyerekekkel oldottam meg. Lelkesedésben szerencsére nem volt hiány! Szeretném tudatosítani, ha bárki hasonló kezdeményezésbe vágna, nem kell hozzá kertészeti végzettség, vagy több éves tapasztalat. A LELKESEDÉS éppen elegendő hajtóerő lesz!

raklapmagasito_keret.jpg

Az iskolában, ahol a projektet megvalósítottam, az udvari játék tiltó listán volt. Az iskolavezetés nem örült annak, hogy a gyerekek az őket körülvevő növényeket "piszkálják", sárral vagy a földdel játszanak. Ezzel szemben meg voltam győződve arról, hogy változtatni kellene, hiszen a hatalmas iskolaudvar kifejezetten alkalmas a kertészkedésre is. Egyre többször beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen jó lehetne egy kis kertet létrehozni, ahol a gyerekek kézbe vehetik, megvizsgálhatják, megszagolhatják, és idővel meg is kóstolhatják az általuk gondozott növényeket.

 

Első lépésként kiválasztottuk a legmegfelelőbb területet az iskolakert számára, majd együtt rajzoltuk meg az alapvető terveket. Magaságyásokat képzeltünk el, ahol a növényeket termeszthetjük, és belevágtunk a munkába.

A magaságyásokat 60×120 cm-es raklapmagasítókból raktuk össze, melyeket először favédő festékkel kezeltünk. Ezeket az elemeket viszonylag könnyen tudtuk mozgatni, egymásba építeni a szélükön található zsanéros kapcsolók segítségével.

372141163_253784630907634_447128008635739714_n.jpg

A magaságyás, kiváló módszer a kertészkedéshez, különösen városi környezetben vagy korlátozott térben, ahol kedvezőtlen a talajminőség. Olyan megoldás, ami gyerekeknek és időseknek egyaránt kényelmes, így alkalmazható óvodákban, iskolákban, szociális intézményekben vagy közösségi tereken. A magaságyásos zöldségtermesztés számos előnnyel jár:

  1. Helykihasználás optimalizálása: A magaságyások lehetővé teszik, hogy a növényeket egy kis területen koncentrálva termesszük meg, Olcsón, akár hulladák fából, raklapból is létrehozhatjuk a kereteket, sőt akár a függőleges oldalakat is kihasználhatjuk, így még több növényt lehet elhelyezni a rendelkezésre álló helyen.
  2. Jobb vízelvezetés és talajminőség: A magaságyásokban a talaj jobban elvezeti a vizet, így kevésbé lesznek problémák a pangó vízzel vagy a túlzott nedvességgel. Emellett a magaságyásokba helyezett minőségi kerti talaj sok esetben jobb lehet, mint a kertben megtalálható természetes talaj.
  3. Könnyebb hozzáférés és gondozás: A magaságyások magassága miatt könnyebb hozzáférni a növényekhez. Nem kell hajolgatni vagy térdelni, így a kertészkedés kényelmesebb lehet, különösen az idősebb emberek vagy a hátfájással küzdők számára. A gyerekek estében pedig a növények kerülnek nagyobb biztonságba.:)
  4. Védelem a kártevőktől: Az emelt ágyásokat könnyebb védeni a kártevőktől és a talajba élő betegségektől. A magas talapzat nehezebben elérhetővé teszi a talajt a rágcsálók vagy a talajban élő kártevők számára.
  5. Melegágy hatása: A magaságyások gyorsabban felmelegszenek a tavaszi hónapokban, így korábban el lehet kezdeni a vetést és a termesztést. A magaságyásokba elhelyezett ágak vagy szerves anyagok, a bomlási folyamat során termelt hőt hasznosítják, melegítve a közeli talajt. Ez a melegágy hatása lehetővé teszi a korábbi növekedést és termesztést, miközben a talaj tápanyag- és vízvisszatartása is javul. Bár az azonnali hatás hosszabb időt vesz igénybe, a szerves anyagok hosszú távon elősegíthetik a talaj szerkezetének és minőségének javítását.
  6. Dekoratív megjelenés: Az ágyásokat mi személyessé tettük némi kreatív festéssel is, de önmagában is igen mutatósak a különböző keretek.
  7. Környezetbarát megoldás: Rengeteg lehetőség van magaságyások kialakítására. Használjunk újrahasznosított anyagokot, így a kertészkedésünk kisebb ökológiai lábnyommal jár majd!

 

372143126_1680558269130187_2093858074829375472_n.jpg
Ha az oktatás keretein belül kertészkedünk, akkor figyelembe kell venni a tanév rendjét. Nem ültethetünk hosszú tenyészidejű dolgokat, hiszen a nyári szünetben nem lesz aki gondoskodjon róla. Nem ültethettünk, így krumplit vagy tökféléket sem. De aki olyan helyen vágna bele ahol megoldott a nyári kertészkedés is, annak bátram ajánlom a szélesebb növényválasztékot.
A mi esetünkben a szakkör szeptember második felében indult, tervezésekkel ágyásonkénti csapatok kialakításával. Ameddig  megrendeltük a szükséges anyagokat, eszközöket, addig elkezdtük rendbe tenni az iskola környezetét ágyásait. virágtartóit.
Mikor beköszöntött a hűvösebb idő, akkor készítettük elő az ágyásokat, ezt követte a több hetes földmunka. A hét magaságyás feltöltése komoly feladat volt. Mindenki lapátolt, talicskázott, ágakat és avart gyűjtött az ágyások aljába. Mire beköszöntött a tél, elkezdtünk a tantermekbe palántázni, rovarhotelt barkácsolni, és jelölő táblákat is gyártottunk. A szakkör keretein belül az iskolai növényeit is sikerült átültetnünk.

Sajnos a tantermi palántázás nem jól alakult, mert a különböző iskolai szünetek és a covid-járvány miatt elrendelt időszakos karanténok mellett nem tudtunk megfelelően gondoskodni a kis palántáinkról.

A helyrevetést már februárban el tudtuk kezdeni. Hamar beindultak a sikerek. Első körben retket, hagymát salátákat, majd később cukorborsót, levélzöldségeket répaféléket is ültettünk.

Nagyon nagy volt az öröm, amikor kibújtak a növények, és mindenkit meglepett, hogy milyen gyönyörű lett a termés. A tavasz folyamán sok külső segítséget kaptunk. A szomszédos óvoda óvonői, a gyerekek nagymamái és szülei fejlett paradicsom, paprika, karalábé és eper palántákat hoztak nekünk ajándékba. Az öntözést is nagyon lelkesen végezte mindenki. Sőt! A szomszéd óvoda gondnoka rendszeresen átlocsolt slaggal a kerítésen keresztül.

Igyekeztem úgy kialakítani a konyhakert megtervezését, hogy tanév végére betakaríthassuk a növényeket. A tanév ritmusához igazodva kis termetű, gyorsan fejlődő, és rövid tenyészidejű növényeket választottam.

Az iskolakert vegyszermentes volt. Kézi gyomlálással, megfelelő növénytársításokkal, mulcsolással, folyamatos vetéssel és betakarítással, valamint a biodiverzitás megtartásra törekedve, saját rovarhotel létrehozásával hoztunk létre néhány zöld szigetet az iskola udvarán. Az iskolaudvarra szárazságtűrő diszcserjéket és egynyári növényeket, gyümölcsfákat és fűszernövényeket telepítettünk.

372221333_619820896938237_441747164071392305_n.jpg

Májusra lett igen látványos mindaz, amit az iskolakert szakkör tagjai a tanév során elvégeztek.Gondozott előkert, dús virágágágyások és roskadozó veteményes fogadta az iskolába érkezőket. Nagyon büszkék voltak a kis kertészek a saját munkájukra, a saját terméseikre. Vihettek haza a terményeikből és megkóstoltatták a többiekkel, amit éppen szüreteltek. Május végén, csináltunk egy iskolai „salátakóstolót”, ahol vendégül láttuk az egész közösséget. 

371536525_1475126526581851_2263890882168525607_n.jpg

Az iskolakert szakkör létrehozásába azért kezdtem bele, mert hiszek abban, hogy a gyerekeknek már fiatalon meg kell adni az eszközöket és a lehetőséget arra, hogy természettel kapcsolatos élményeket és ismereteket szerezzenek. Ezzel nem csak az aktív tanulást támogatjuk, de hosszú távon olyan generációt nevelhetünk, amely törődik környezetével és tudatosan dönt a fenntarthatóságot előtérbe helyező életmód mellett. Az általános iskolákban való keretészeti ismeretek oktatása egy lépés a környezettudatosabb és felelősebb jövő felé vezető úton.

Aki kedvet érez hasonló projek megvalósítására, bátran vágjon bele, mert a gyerekek nagyon fogják élvezni.